RSS

Sistem Carian

Friday, October 22, 2010

Menjengah Makna "Kun Fa Ya Kuun"

[81] Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui.
[82] Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi. [83] Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.


Maha Suci Tuhan. Lihatlah pada erti bacaan 'Kun Fa Ya Kuun' itu. 
'JADILAH ENGKAU. MAKA, IA TERUS MENJADI'.

Kalimat itu amat bermakna dalam kehidupan kita sebagai Hamba Allah.

"Dalam hidup ini...Kita seringkali diuji dengan pelbagai musibah. Jika musibah itu datang, kita akan bersedih, menyalahkan diri sendiri, menyalahkan orang lain malah menyalahkan Tuhan kita! 
Sebaliknya, apabila kita menerima nasib baik/keberuntungan, kita akan cepat lupa diri dan tenggelam dalam gaya dan nikmat hidup yang berlebihan."

Gambaran tersebut menunjukkan tentang hakikat kehidupan dan lumrah manusia itu sendiri yang kurang memahami rahsia dan hikmah takdir. 

Sebenarnya, kalimah tersebut tersembunyi maksud yang sangat mendalam  mengenai hakikat hidup ini yang hanya menunggu untuk 'dikorek' maknanya.

Apa yang pasti, Ajal, Maut, Bahagia, Sengsara, Rezeki, malah Jodoh seseorang sudah ditentukan sejak di dalam kandungan ibu lagi. Manusia hanya perlu menerima setiap hakikat yang terjadi. 

Apa sahaja dugaan yang berlaku dalam hidup adalah menurut kepada kehendak Allah. 
  • Dia boleh memiskinkan orang kaya
  • Dia boleh menyembuhkan seorang pesakit Barah tahap kritikal
  • Dia boleh memisahkan suami dan isteri yang bahagia
  • Dia boleh membentuk persahabatan buat mereka yang bermusuh
  • Dia boleh menggagalkan orang yang berjaya
  • Dia boleh meluputkan ingatan mereka yang sedang bergelut menjawab 'exam'.
  • Dia boleh mengubah manusia jahil menjadi muslimin yang menuju Barakah
  • Dia boleh menjadikan si fakir kepada seorang jutawan
  • Dia boleh menjadikan si bodoh menjadi bijak
  • Dia boleh menyesatkan orang yang  sedia pakar
  • Dia boleh mengubah yang mustahil menjadi mungkin
Semuanya boleh terjadi andai DIA MENGKEHENDAKINYA...Namun, kita sebagai manusia hanya perlu yakin bahawa setiap yang terjadi adalah KETENTUANNYA dan bertujuan untuk MENGUJI...jadi BERSABARLAH dan tempuhi setiap yang berlaku dengan penuh TABAH Semoga Dia mengkehendaki yang TERBAIK buat kita.

Subhanallah...Maha Suci Tuhan Yang Berkuasa!

0 comments:

Post a Comment