RSS

Sistem Carian

Sunday, October 10, 2010

Biarlah Tokohku Bercerita


MR. BEAN a.k.a ENCIK KACANG...
Tentu anda semua kenal dengan tokoh ini..
Seorang tokoh yang boleh dikatakan berjaya membuat aksi-aksi yang boleh menggulingkan orang (sambil ketawa terbahak-terbahak) atau yang hampir pengsan (ketawa tak henti-henti)!!!
Saya terpanggil untuk meminati seorang tokoh yang berkaliber dalam mencipta pelbagai humor dan lakonan yang lucu dan boleh pecah perut orang ramai. Siapa lagi yang mampu melakukan kejayaan sedemikian???

Mr. Bean atau nama sebenarnya Rowan Atkinson lahir pada 6 Januari 1995 di Consett, County Durham. Beliau dilahirkan dalam keluarga petani dan direktor perusahaan. Bapanya ialah Eric Atkinson dan ibunya ialah Ella May. Melihatkan gelagatnya di kaca TV yang popular dengan rancangan Mr. Bean, tidak langsung terlintas di fikiran saya untuk mengintai pula kehidupannya di luar kaca TV ataupun kehidupan sebenarnya.

Beliau merupakan seorang manusia yang cukup lengkap pancaindera, juga akal yang baik (sama seperti kita). apa yang dipancarkan di kaca TV tidak sama sekali menggambarkan kehidupan sebenar beliau. Mr. Bean, seorang yang konyol dan bodoh-bodoh begitu berlainan sekali dengan watak Rowan Atkinson yang serius, bijak dan punya kekayaan yang melimpah ruah. Keluarganya juga bahagia dan punya isteri serta putera dan puteri yang cantik! Malah beliau pernah bersekolah bersama mantan menteri, Tony Blair. Sedikit trivia tentang beliau:

  • Rowan pernah menjadi alih suara Disney Zazu dalam filem The Lion King pada 1994
  • Rowan pernah menulis artikel untuk CAR (a British car magazine).
  • Isteri Rowan adalah bekerjaya sebagai make-up artis
  • Rowan yang memenuhi syarat untuk memandu kenderaan jenis berat  (lesen HGV-Heavy Good Vehicle)
  • Memiliki harta hampir 60 juta pound
  • Meminati kereta Aston Martin dan tidak berminat untuk memiliki Porsche
sumber : http://www.pawaka19.com/
Berikut gambar tentang kehidupan Mr. Bean yang sebenar!!!


Mr. Bean dengan isteri

Anak perempuan Mr. Bean

Anak lelaki Mr. Bean


Mahligai mewah Mr. Bean


Di sini, bukan Rowan Atkinson yang ingin saya selidiki, tetapi Mr. Bean!
Pernahkah terlintas di hati anda bagaimana Mr. Bean mampu menjayakan wataknya itu?
Sebenarnya, cerita Mr. Bean yang tertulis di dalam skrip-skrip yang seterusnya dipaparkan pada kaca TV memang penuh dengan warna-warni kehidupan.
Walaupun ia sarat dengan humor, namun terselindung pengajaran yang cukup bermakna!

Mr. Bean yang mengisahkan tentang kehidupan seorang lelaki yang jatuh (entah dari mana) ke muka bumi. Beliau digambarkan sebagai watak yang dungu, tidak tahu arah tuju, bodoh, lurus bendul tetapi jika anda perhatikan betul-betuk setiap tindakan Mr. Bean penuh dengan kebijaksanaan! Kalau tidak, masakan dia mampu menjalani kehidupan sehari-hari tanpa pertolongan sesiapa pun! Malah, turut diselitkan kisah bahawa Mr. Bean yang tolol juga punya kekasih hati!

Nah! Di sini, secara kesimpulannya...setiap paparan yang diceritakan dalam mana-mana kisah, filem, novel, mahupun cerpen jika digarap dengan betul mampu menonjolkan pelbagai rahsia tentang kehidupan. Di sebalik watak, tersembunyi sebuah kehidupan yang penuh warna-warni!!! Yang menunggu masa untuk diselidiki dan 'dibedah' oleh pencinta 'Ceritera'...

2 comments:

Mawar said...

Yusmaniza
wah kaya raya rupanya Encik Kacang ni! terus menulis tentang watak luar biasanya!

Yusmaniza M.Y said...

Ya! Betul Dr.Mawar...memang tidak tersangka-sangka. Seorang pelawak mampu memiliki harta bernilai lebih 60 juta poundsterling...fuh!

Post a Comment